2035? – Hatások és ellenhatások” konferencia
Készült: 2025.07.09 09:50
A Debreceni Egyetem és a Debreceni Campus Nonprofit Közhasznú Kft. a 2025. május 23-án a DEBRECEN DRIVE – Minden, ami gurul szórakoztató szakmai konferenciát szervezett „2035? – Hatások és ellenhatások” címmel.
A járműipari szakmai fórumon a 2035-ig várható autóipari átállás meghatározó kérdéseit járták körül. A nap során szakértők, döntéshozók és iparági vezetők tárták fel a hagyományos és elektromos flották közötti átmenet trendjeit, a költséghatékonyság kihívásait, a vámháborúk hatásait, innovációs lehetőségeket, valamint a jövőbeli zöld kilátásokat. A kerekasztal-beszélgetéseken olyan kérdéseket feszegettek, hogy dől-e a Trump-Musk dominó, mi lesz a zöld autógyártás jövője, ugyanakkor az akkumulátoripar új szereplőre és a magyarországi gyártás perspektíváira is rávilágítottak.
A konferencián Dr. Döbrei István BKV Zrt. stratégiai igazgató képviselte az MKSZ-t, az erről szóló útijelentés a cikk főcímére kattintva olvasható.
„Hatások és ellenhatások” című szakmai konferencia előadásaiból és kerekasztal beszélgetéseiből egyértelműen megállapítható, hogy az elektromobilitás megítélésében és jövőjében még ma is számos divergáló vélemény van, ami megítélésem szerint a mai technikai megoldások lehetőségeinek figyelembevételén alapul. Záhonyi Ádám az MBH Bank részéről, a gépjárműpiaccal foglakozó előadásában kiemelte, hogy hazánkban 2025 első három hónapjában értékesített új gépjárműveknek a 17 százaléka volt tisztán elektromos, míg a benzines és a dízel meghajtás együttesen 37 százalékot tett ki. Az elektromos autók értékesítésében a céges vásárlások domináltak, az állami támogatások miatt.
Az USA vámháborúja, a felborult márkahűség és árérzékenység miatt általános vélemény, hogy az átállás a tervezettnél hosszabb időt vesz majd igénybe, miközben a plug-in hibridek felé nő az érdeklődés.
Kerekasztal beszélgetés során fontos üzenetnek ítéltem meg, hogy Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár kiemelte, hogy Debrecenben és Nyíregyházán – az agglomerációt is ideértve – a vasút fejlesztésén van a hangsúly, különös tekintettel arra, hogy a már meglévő és az épülő gyárakba el is kell jutni. Elmondta, hogy Magyarországon a jellemző autóhasználat napi 30-40 kilométerre korlátozódik, ezért az elektromobilitás helyét a városi közlekedésben látja.
Technikai szempontból a kerekasztal érdekes szereplője volt a CATL kommunikációs és PR menedzsere, mert az általa képviselt cég a akkumulátorgyártásban világszinten 40 százalékos piaci részesedéssel bír. Ők a tisztán elektromos meghajtás mentén gondolkodnak, ezért létesült a debreceni gyár az európai ügyfelek kiszolgálására. Technikai szempontból érdekes, hogy a cég 14-16 év élettartammal bíró akkumulátorokat fejleszt amelyek képesek 5 perc töltéssel 570 kilométere hatótávot biztosítani. Kínában nagyvárosokba szánt, a teljes országukat lefedő akkumulátorcsere-hálózat kiépítését tervezik, amely révén percek alatt eleve feltöltött akkumulátorokat kapnának a gépjárművek a töltőállomásokon. Az iparági lassulást érzékelik, de a folyamat nem áll le. A kerekasztalt vezető moderátor a Dr. Husi Géza dékán a műszaki karról kiemelte, hogy a hibrid meghajtásokban látja a jövőt, és az energia tárolásnak nem csak az akkumulátoros megoldásai lehetnek életképesek, hanem az indulást segítő mechanikus jellegű energiatároló rendszereknek is szerepe lehet a jövőben.
A további kerekasztal beszélgetések is azt az álláspontot közvetítették, amit az MBH bankos előadó a piaci dinamikákból levezetett, hogy ma még az árak, a kapacitás korlátok, a magas biztosítási költségek miatt az egyéni használatú gépjármű kereslet a vártnál lassabban fordul a tisztán elektromos meghajtás irányába.
Műszaki szempontból a legfigyelemre méltóbb volt Hans-Peter Kemser vezérigazgató a BMW Group Plant Debrecen előadása, amely Our journey to Neue Klassa címmel mutatta be a debreceni gyár technológiai és logisztikai kialakítását és folyamatait. A Neue Klassét úgy mutatta be, mint egy új korszak dizánját, amely jövőbe mutató, mégis időtálló. Letisztult, mégis elegáns. Csak a lényegre koncentrál – mégis jellegzetesen BMW stílusú. A BMW Vision Neue Klasse dizájnja bepillantást enged a mobilitás lehetséges jövőjébe. A külső megjelenést illetően: a precíz vonalak és a nagy méretű felületek találkozása. Az utastér tágas, kényelmes és digitális technológiájával támogatott.
Másnap a Debrecen Drive kiállítás elsősorban a nagyközönség számára tartalmazott érdekes témákat és bemutatókat. Természetesen itt is találkozhattunk a Debrecenben fejlesztett elektromos járművekkel, pl. a kukás járművel, ami fenntartható városi lét szempontjából egy érdekes és jó gondolat.
dr. Döbrei István